Konštatovania:
Vnímame, že:
Ministerstvo školstva malo a má ambíciu na mnohé zmeny, ktorých východiská možno hodnotiť ako správne a zmeny ako potrebné. Pandémia odoberala sily čas a kapacity na precíznu prípravu a realizáciu zmien.
Ministerstvo školstva od začiatku volebného obdobia deklarovalo ochotu aj potrebu komunikácie s „terénom“. Komunikácia aj mala prvé pokusy a iniciatívy, no charakter komunikácie sa formoval dosť asymetricky a vzhľadom na reakcie „terénu“ komplikoval ministerstvu napĺňanie vlastných predstáv.
Ministerstvo školstva muselo zosúladiť strategické a rozvojové riadenie s krízovým riadením, čo je veľmi náročné a prirodzene generuje nedokonalosti.
Ambície ministra školstva narážajú na instantnú politiku a napĺňanie týchto ambícií je bytostne závislé na podpore koaličných partnerov.
Z nášho pohľadu však vyslovujeme tieto hodnotenia:
1. Ministerstvo školstva vykonalo mimoriadne veľa legislatívnych zmien, ktorých prijímanie bolo veľmi hektické a v mnohých situáciách sporné. Napriek veľmi rozsiahlej a zásadnej reakcii zainteresovaných strán, ktoré konštatovali nedokonalosť a rizikovosť zmien, zmeny boli prijaté a nedokonalosti a chyby boli následne riešené na hrane prípustnosti v právnom systéme:
Príklady:
§55a zákona 245/2008
Žiak v celkovom hodnotení prospel, ak
- vo všetkých vyučovacích predmetoch hodnotených formou slovného hodnotenia splnil požiadavky na postup do vyššieho ročníka,
- v žiadnom vyučovacom predmete hodnotenom formou klasifikácie nemá stupeň klasifikácie nedostatočný,
- v niektorom vyučovacom predmete má hodnotenie „aktívne absolvoval“ alebo „absolvoval“ alebo
- pri kombinovanom hodnotení sú splnené podmienky podľa písmen a) až c).
Všetky dodatočné upresnenia a modifikácie sú v rozpore s týmto textom.
2. Zmeny v zákone 138/2019 Z.z. spravidla uvoľnili ruky riaditeľom škôl a posilnili ich právomoci, čo hodnotíme pozitívne. Na druhej strane spolu s nelegislatívnymi dokumentmi ministerstva spôsobili anomáliu, kde dvaja učitelia s úplne rovnakým úväzkom, úplne rovnakým rozvrhom a úplne rovnakou prekážkou v práci dostanú rôznu mzdu.
3. Vyhláška o strednej škole naďalej konzervuje stav, keď dvaja maturanti majú úplne rovnaké výsledky zo SJL, úplne rovnaké výsledky z ANJ a rovnaké známky z voliteľných maturitných predmetov, pričom jeden zmaturoval úspešne a druhý nezmaturoval.
Vyslovujeme nepochopenie nasledovných skutočností
Vznikla stála poradná skupina ministerstva školstva, v ktorej máme zastúpenie. Návrh štatútu a rokovacieho poriadku nebol členmi akceptovaný z mnohých dôvodov. Situácia stuhla a dnes nie je nikomu jasné, aký osud čaká stálu poradnú skupinu. Komunikácia v tomto smere neexistuje. O čo vlastne išlo ministerstvu pri zriadení tejto skupiny?
Návrh vyhlášky o strednej škole definoval pre predsedov maturitných komisií a predmetových maturitných komisií absolútne nevykonateľné povinnosti. Ako je možné, že takáto situácia nastane, ak funguje vecná príprava právnych noriem?
Stanoviská a požiadavky ARŠG SR z 13. apríla 2022
Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií SR naďalej zotrváva na svojich zásadných požiadavkách na:
- Zmenu normatívneho financovania založeného na kapitačnom princípe, lebo práve spôsob financovania je príčinou značnej časti problémov v školstve. Pokým nedôjde k tejto zmene, ARŠG žiada navýšenie normatívu gymnázia a vyrovnanie normatívu prímy až kvarty 8-ročného gymnázia na úroveň gymnázia.
- Zmenu určovania a hlavne rešpektovania počtu tried a najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka. Aktuálny spôsob je zlý nielen pre gymnáziá a je v antagonizme s praxou kapitačného financovania.
- Hľadanie systémových a trvale udržateľných riešení digitalizácie škôl, napríklad formou Digitálneho príspevku, vytvorením (finančne krytej) pozície „správcu IKT“, …. Oceňujeme legislatívne ukotvenie pozície školského digitálneho koordinátora, ktorý môže pomôcť rozvíjaniu digitálnych kompetencií učiteľov a žiakov. Školy však potrebujú prostriedky a trvalo udržateľný systém na zabezpečenie, správu a údržbu techniky.
- Úprave platov zamestnancov v školstve v závislosti od vývoja miezd v spoločnosti tak, aby sa školstvo stalo atraktívne pre súčasných aj potenciálnych učiteľov.
Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií SR naďalej požaduje:
- Zrovnoprávniť ukončovanie štúdia žiakov s voliteľným maturitným predmetom matematika a žiakov nematurujúcich z matematiky.
- Okamžite odstrániť nezmyselný, nebezpečný, drahý a ponižujúci spôsob distribúcie testov EČ MS. Ak taký systém existuje pre T9, je potrebné hľadať alternatívu aj pre MS.
Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií SR vyslovuje nespokojnosť:
- S postupom MŠVVaŠ pri zavádzaní legislatívnych zmien, ktoré je chaotické, bez predbežných dohôd na vecnom riešení problémov, bez priorít a hlavne v pripomienkových konaniach bývajú zmeny podrobené neprípustne veľkému počtu zásadných pripomienok. Schválené znenia potom bývajú sporné a niekedy úplne zlé.
- S vnímaním účasti verejnosti na legislatívnych zmenách zo strany ministerstva. Pripomienky a stanoviská odbornej verejnosti vrátane profesných asociácií sa často ignorujú, často interpretujú účelovo, no vždy sa prezentujú ako účasť verejnosti na procesoch.
- S vnímaním účasti partnerov a profesných organizácií na práci v poradných skupinách. Vnímame túto účasť ako formálnu, kde ministerstvo neočakáva ani oponentúru, ani podnety, ale očakáva len podporu svojich návrhov.
Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií vyslovuje rozhorčenie nad prístupom k riešeniu utečeneckej krízy z Ukrajiny
- MŠVVaŠ aj celá vláda SR nechávajú aktuálne bremeno utečeneckej krízy z Ukrajiny a začleňovania detí utečencov do škôl na pleciach škôl, ich riaditeľov a na pleciach dobrovoľníkov. Oceňujeme metodickú pomoc, no tá je nám zbytočná, ak nie je pomoc organizačná, materiálna a finančná, a tú sme doteraz nepocítili.
- Mnohé riešenia, ktoré “určuje” ministerstvo, sú mimo legislatívy alebo sú priamo v rozpore s legislatívou. Pritom za svoje konanie nesie riaditeľ osobnú zodpovednosť.
príklad: Pokyny o zaraďovaní žiakov do tried a vydávaní vysvedčení nemajú žiadnu oporu v zákone a “spraviť z dieťaťa žiaka školy” inak ako prijatím na štúdium alebo prestupom môže riaditeľ len v rozpore so zákonom.
- Mnohé riešenia, ktoré “určuje” ministerstvo, sú síce na prvý pohľad humanistické a vnímavé k situácii detí migrantov, na druhej strane určite spôsobia množstvo anomálií, problémov a sporných situácií.
príklad: Klasifikácia žiakov z Ukrajiny podľa odporúčaní ministerstva je trvale neudržateľná a spôsobí vážne konflikty, ak zostanú na Slovensku a súbežne budú žiakmi aj na Slovensku, aj na Ukrajine.
Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií SR žiada okamžite:
- Vyriešiť problémy financovania školských jedální spôsobené neudržateľnosťou spôsobu verejného obstarávania potravín pri nepredvídateľnom pohybe ich cien.
- Vyriešiť pružné financovanie všetkých výdavkov škôl súvisiacich s utečencami z Ukrajiny.
- Po ukončení prijímacieho konania na rok 2022/2023 zorganizovať okrúhly stôl k vyhodnoteniu dopadu zmien prijímacieho konania a neodkladne odstrániť problémy.
Asociácia riaditeľov s obavami vníma trendy v rezorte školstva
ARŠG SR sa chce podieľať na kreovaní a formovaní štátnej vzdelávacej politiky a jej realizácie. Vždy sme s ochotou prijímali príležitosti na prácu v poradných a iných pracovných skupinách. V ostatnom čase však realitu vnímame tak, že práca v týchto skupinách je veľmi často nerezultatívna, ministerstvom deklarované riešenia ako prerokované so zainteresovanými stranami nekorešpondujú s prevažujúcimi názormi a pripomienkami zainteresovaných. Dôsledkom je množstvo rozhodnutí, ktoré nevyriešili existujúce problémy, ale prinášajú nové. Mnohé rozhodnutia a riešenia majú toľko nedostatkov a nejasností, že to vytvára priestor, ba až generuje potrebu intervencií mimovládnych iniciatív. Aj ARŠG SR sa podieľa na týchto aktivitách, no sme presvedčení, že táto cesta je nesprávna. Nikto z aktérov nenesie žiadnu politickú zodpovednosť, môže preferovať svoje špecifické potreby a záujmy a informačné aj rozhodovacie procesy sú zahmlené. V podstate dochádza k oslabovaniu štátnej školskej politiky a k otváraniu ciest pre parciálne záujmy a lobistické praktiky.
V období, keď sa z plánu obnovy a odolnosti použijú v rezorte školstva doteraz nevídané prostriedky, vidíme obrovské riziko v zmysluplnom nakladaní s nimi. Nezdieľame presvedčenie, že dôjde k viditeľnému zlepšeniu vzdelávania a kvality absolventov škôl, i keď pripúšťame, že pre niektoré minority sa vzdelávanie stane lepším. Stratégie, plány a programy akcentujú inkluzívnosť vzdelávania, s čím sa plne stotožňujeme. Podpora detí s poruchami a znevýhodnením je pozitívnym európskym trendom, no súbežné prehliadanie detí s vyšším vzdelávacím potenciálom a minimálna pozornosť podmienkam vzdelávania majoritnej časti detskej populácie sú spoločensky nebezpečné a ekonomicky nezodpovedné.